Eslöv ingår i studien tillsammans med Ullared och Vingåker. Resultaten ska presenteras om ett år.

Eslöv ingår i studien tillsammans med Ullared och Vingåker. Resultaten ska presenteras om ett år. Arkivfoto: Anja Degerholm

Forskare sätter Eslövshandeln under lupp: "Mycket handlar om kundens förväntningar"

Ullared och Vingåker ingår också i studien om "Butiken som mötesplats"

ESLÖV.

Hur kan butiken bli mer än bara en handelsplats – kanske till och med en mötesplats? Och hur lyckas man det när konkurrensen ökar från näthandeln och externa köpcentrum? Det är ämnet för ett pågående forskningsprojekt som bland annat studerar handeln i Eslövs stadskärna.

Lokaltidningen skrev nyligen om Smedjan i Getinge som ingår i forskningsprojektet "Butiken som mötesplats". Förutom Eslöv studeras även Ullared och Vingåker, två orter som med Gekås och Factory Outlet har blivit besöksmål kopplade till butiker.

– Vi har valt lite olika platser för att få olika perspektiv. Eslöv är en ort som brottas med centrumhandelns nya roll och externa köpcentrum i såväl den egna kommunen som i närliggande kommuner, säger etnologen Håkan Jönsson vid Lund universitet som tillsammans med Karin M Ekström på Högskolan Borås genomför studien.

Den bygger på intervjuer med bland andra handlare, fastighetsägare och tjänstemän på kommunen. Resultaten ska presenteras om ett år.

– En iakttagelse som vi redan nu kan se är att fastighetsägarna har en nyckelroll. Det är inte enskilda aktörer som skapar en mötesplatskänsla utan det är väldigt viktigt att det finns en samsyn när det gäller utvecklingen av platsen.

En annan viktig pusselbit är att ge något mer än vad kunden förväntar sig.

– Mycket av butiksupplevelsen handlar om vilka förväntningar kunden har. Vi kan se att de som klarar sig bäst erbjuder något annat än bara att sälja en vara till ett visst pris.

Eslövs stadskärna står inför en stor centrumombyggnad. I den förändringen är det extra viktigt att det finns en gemensam väg framåt, enligt Håkan Jönsson.

– Det som är slående i de intervjuerna vi har gjort hittills är att det inte verkar finnas någon gemensam bild av vad som är på väg att skapas i Eslöv. Jag tror att det är viktigt att få till det så snart som möjligt, för att skapa den där förväntningen hos kunden.

Förhoppningen är att studien bland annat kan peka på vilka åtgärder som krävs för att en butik ska lyckas.

– Det är ett hantverk som kräver stor fingertoppskänsla. Det är väldigt små saker som sammantaget gör en stor skillnad.

Ett sådant lyckat exempel är Gekås i Ullared.

– Gekås har gått från att vara ett lågprisvaruhus till en destination. Det har man lyckats med genom att lyfta fram den sociala faktorn i shoppandet och att själva planerandet inför en sådan resa skapar förväntningar. Det är resultatet av ett målmedvetet arbete där många personer drar åt samma håll.

– Jag kan se stora likheter mellan små aktörer som Smedjan i Getinge och stora drakar som Gekås. De har en förmåga att ge kunden något mer: glädje, engagemang och personligt bemötande. Det är något som näthandeln aldrig kan konkurrera med, säger Håkan Jönsson.

Publicerad 18 October 2019 06:00