ARN rekommenderar att köpet hävs och att bilhandlaren betalar tillbaka hela köpeskillingen. Bilden är från ett annat tillfälle.

ARN rekommenderar att köpet hävs och att bilhandlaren betalar tillbaka hela köpeskillingen. Bilden är från ett annat tillfälle. Foto: Adobe Stock

Fel inte åtgärdat på tio månader – bilägare får rätt att häva köp

ARN rekommenderar att bilhandlaren återbetalar hela summan

MELLANSKÅNE.

Samma dag som Eslövsbon köpte en bil av en bilhandlare i Mellanskåne märkte han att det var problem med AC:n. Trots löften från bilhandlaren åtgärdades inte felet. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att köpet hävs.

Av
Anja Degerholm

Bilköpet gjordes i september förra året. Bilen var av 2009 års modell och kostade 59 900 kronor. Redan samma dag upptäckte alltså bilköparen att AC:n strulade, men när bilhandlaren tittade på bilen konstaterades bara att de inte kunde åtgärda felet.

En annan verkstad tittade istället på bilen och kom fram till att kablar var uppklippta i en salig röra och att det skulle bli dyrt att reparera felet. Köparen lämnade sin bil hos bilhandlaren i mitten av november 2018 och har sedan dess varken fått tillbaka bilen eller hört något om att felet blivit åtgärdat.

Han vände sig till ARN med förhoppningen om att få köpet hävt. Bilhandlaren å andra sidan menade att man erbjudit köparen en likvärdig bil under reparationstiden, något som han avböjt, och om inte felet åtgärdats inom kort att köpa tillbaka bilen med avdragna mil.

Nyligen kom ARN:s beslut. Nämnden anser att bilhandlaren inte avhjälpt felet "inom skälig tid" och att köparen därför har rätt att häva köpet. Rekommendationen är att ge tillbaka hela köpeskillingen mot att bilen återlämnas. ARN:s beslut är bara en rekommendation och ett företag är inte tvingat enligt lag att följa beslutet.

Publicerad 17 September 2019 06:00