Titti Qvarnström driver restaurangen Bloom in the park i Malmö. Nu ska hon locka utländska matälskare till Mittskåne med mat som finns runt knuten – som pinfärsk vårlök. Foto: Anja Degerholm
Titti Qvarnström driver restaurangen Bloom in the park i Malmö. Nu ska hon locka utländska matälskare till Mittskåne med mat som finns runt knuten – som pinfärsk vårlök. Foto: Anja Degerholm
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Michelin-kock ska sätta Mittskåne på matkartan

Titti Qvarnström: "Ett oupptäckt smultronställe"



MELLANSKÅNE. Förra året hamnade Skåne på plats nio i New York Times lista över 52 platser att besöka under 2016, som en toppdestination för matälskare. Nu hoppas de tre mellanskånska kommunerna kunna rida på denna våg för att locka utländska turister.

– Mittskåne är ett oupptäckt smultronställe, säger kocken Titti Qvarnström som driver Michelin-restaurangen Bloom in the park i Malmö och är frontfigur för satsningen.

Under året ska två så kallade food camps hållas. Till dessa har man bjudit in totalt tjugo inflytelserika personer som internationella researrangörer, bloggare och resejournalister. De ska bo två nätter på Nyrups naturhotell i Höör och två nätter antingen på Elisefarm eller Ellinge slott. Tillsammans med Titti Qvarnström och lokala matproducenter ska de sedan upptäcka områdets gastronomiska kvaliteter.

– Det handlar om matupplevelser. Det finns fantastiskt mycket att erbjuda här, nu ska vi bara berätta det för resten av världen, säger Ann-Charlotte Thörnblad, verksamhetsledare på Mittskåne utveckling.

Projektet finansieras med EU-medel via Leader och genomförs tillsammans med Visit Sweden och Tourism in Skåne. De två träffarna under året är pilotprojekt. Efter det är det tänkt att deltagarna ska marknadsföra och sälja in Mittskåne som en matdestination.

– Vi testar konceptet under de här två träffarna. Huvudtanken är att matintresserade vill ut i naturen, samla och plocka maten och laga den tillsammans med en duktig kock, Se maten gå från jord till bord, säger Charlotta Ranert på Pink Chili Consulting.

– Det finns alla förutsättningar att locka matintresserade, men det måste paketeras på rätt sätt – med lite extra stjärnglans från Titti, säger Mia Klitte destinationsutvecklare på Mittskåne turism.

Mittskåne Turism har som mål att växa med sju procent årligen. Mellan 80 och 90 procent av turisterna idag är svenskar.

– Det här är ett sätt att marknadsföra regionen i utlandet, säger Mia Klitte.


Titti Qvarnström och några av de övriga deltagarna i projektet “Swedish Food Camps”.
Titti Qvarnström och några av de övriga deltagarna i projektet “Swedish Food Camps”.

Publicerad: 08. april 2017 12:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Mellanskåne

Startsidan just nu