Bröderna Oskar och Gustav.
Bröderna Oskar och Gustav.
Foto: Pressbild
Kommentarer
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Broderskap, bråk och första fyllan

Axel Danielsson fångade allt under tio års filmande

FILM. Under tio år levde tvillingbröderna Oskar och Gustav med sin morbror Axel Danielssons filmkamera i sin närhet. Det mesta av det som utgör en uppväxt dokumenterades.

– Man måste få vara med om bråken och till exempel första fyllan för att komma nära, säger Axel Danielsson.

Dokumentären ”Pang Pang Bröder” som hade premiär den sista september är resultatet av ett tolv år långt arbete – tio års filmande, två års klippning - som började när Axel Danielsson var 22 år.

– Planen var redan från början att jag skulle följa bröderna under tio år. De var nio år när jag började filma dem, och olika både fysiskt och på sättet de mötte livet. Själv hade jag precis börjat på filmlinjen på Skurups folkhögskola. Idag hade jag kanske startat arbetet på ett annat sätt, men jag uppskattar naiviteten och den maniska energin hos den 22-åriga Axel som satte igång det här projektet, säger den idag 35-åriga filmskaparen.

200 timmars material blev till slut nedklippt till 80 minuter.

– Det fanns material till att skapa vilken story som helst. Men tillslut valde jag de scener som i sig själva uttryckte något, utan en story.

Skildrar barndomen

En tid in i första klippningen valde Axel att istället för att göra en film enligt klassisk uppbyggnad, att plocka ut 53 scener som för sig själva skildrar vad barndom är.

Scener som kanske hade varit pinsamma att visa strax efter de spelades in kan bröderna skratta åt idag, berättar Axel.

– Om man är 14 år när man är med om första fyllan så är det överspelat när man är 21. Då kan man se humorn i det. Oskar och Gustav litade på att jag inte skulle ge en bild av dem som skadar dem. Jag tycker det är en fantastisk insats av dem att stå ut med detta, att ha en kamera efter sig i tio år. Och att de själva kunde se den större meningen med filmen, det existentiella och det allmängiltiga i den.

Också Axels nästa projekt, filmen Kamp som än så länge är på idéstadiet, kommer att kretsa kring ungdomstiden, denna gång med fokus på besattheten och energin man kan ha som tonåring.

– Själv var jag besatt av kampsport, ville bli mästare och höll på och spekade min kropp. Det fanns mycket våld och aggressioner under den här tiden, en blandning av manisk energi och naivitet som är väldigt speciell, säger han.

Publicerad: 05. oktober 2011 15:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Mellanskåne

Startsidan just nu