Det började som svullnad och ömhet men ögonbrynen kom sedan till att börja blöda

Det började som svullnad och ömhet men ögonbrynen kom sedan till att börja blöda Foto: Privat

Kvinna fick ögonbrynen förstörda på skönhetssalong: "Total katastrof"

Salongen hänvisar till vanvård

MALMÖ/ESLÖV. En kvinna från Eslöv åkte till Malmö för att permanent färga sina ögonbryn men ingreppet blev inte vad hon förväntade sig. Med svullna och blödande ögonbryn gick hon tillbaka till salongen men ingen ersättning eller hjälp kunde erbjudas. "Jag vet exakt hur det ser ut när man inte sköter sina tatueringar", säger ägaren.

Av
Gustav Stjernkvist

Kvinnan upplevde att behandlingen gjorde väldigt ont och att personalen på salongen var väldigt hårdhänt vid ingreppet. Hon blev ombedd att köpa en salva som hon skulle använda för att påskynda läkningen men den skulle inte komma till att vara till någon hjälp. Redan på vägen hem märkte hon att ögonbrynen hade svullnat och domnat av.

– Det gjorde fruktansvärt ont och huden kändes jättekonstig, säger kvinnan och i hennes anmälan till Allmänna reklamationsnämnden skriver hon "Hon gjorde katastrof på mig (...) som om hon hade gjort dem med kniv".

Personalen på salongen som gjorde ögonbrynen menar att detta inte är deras fel. Utan att det är ett resultat av att man inte har vårdat dem på rätt sätt i efterhand.

– Jag har jobbat med det här i snart 20 år. Jag vet exakt hur det ser ut när man man inte sköter sina ögonbryn. I det här fallet ser det ut som att hon har tvättat dem med klor eller nåt, när hon borde använt en riktig salva.

Förutom att ögonbrynen inte blev som kvinnan hade förväntat sig uppger båda parterna att det också hade varit en tvist om betalningen. Kvinnan uppger att butiken endast ville att hon skulle betala kontant. När hon lämnat pengarna och bad om kvitto blev hon informerad om att hon var tvungen att betala 500 kronor extra om hon ville ha ett sådant.

– Vi hotade då med att ringa polis om vi inte fick ett kvitto. De gick då med på att ge mig ett. När jag sedan läste igenom det stod det inte ens vad det vad jag köpt. Det stod typ "hudvård"... jag hade inte betalt för nån hudvård!

Personalen har däremot en annan historia:

– Hon ville av någon anledning ha kvittot innan hon hade betalt. Jag berättade för henne att jag inte kan ge henne ett kvitto förrän hon har gett mig pengar. Att kassamaskinen rent tekniskt inte fungerar så.

Kvinnan återvände senare till salongen för att konfrontera personalen. Det hade då gått ungefär tre dagar och förutom svullnaden och värken hade de nu börjat blöda och var missfärgade.

– De berättade för mig att det var mitt eget fel. Sen skrattade de åt mig, berättar kvinnan.

Personalen på salongen nekar till händelseförloppet.

Ärendet har tagits upp i Allmänna Reklamationsnämnden.

Publicerad 08 June 2019 05:00