Ylva skulle opereras – färdtjänsten dök inte upp

"Jag bröt ihop, helt enkelt"

HÖRBY/YSTAD. När Ylva Weimers, 76, skulle åka färdtjänst till sin operation kom bilen aldrig. Operationen hade varit planerad i sex månader men ställdes in, och nu riktar hon stark kritik mot färdtjänsten."De kan inte behandla utsatta människor hur som helst", säger hon till Lokaltidningen.

Av
Cesar Fältskär

Den 15 maj hade Ylva Weimers gjorts sig redo för en operation som hade varit planerad sedan i december 2018. Hon hade tvättat sig och fastat, hon var nervös, fundersam och orolig. Men färdtjänstbilen som skulle köra henne från hennes hem i Hörby till lasarettet i Ystad anlände aldrig. Det kom inget samtal, det kom ingen förvarning och ingen information.

– Jag var ju så förberedd, och hade varit det i sex månaders tid. Jag var som man är innan en operation – nervös och fundersam. När bilen inte kom förvandlades allt det till ilska och besvikelse, jag bröt ihop helt enkelt, säger Ylva Weimers.

– Personen i telefon var extremt otrevlig mot mig. Han var nonchalant under vårt samtal, och lyssnade knappt på mig. Jag har hört från andra att chefen ville att han skulle be om ursäkt, men jag inte fått något samtal eller ursäkt än.

Ylva, som ofta behöver assistans för att ta sig till olika platser, säger att hon åkt färdtjänst i många år, och att hon aldrig varit med om detta tidigare.

– De brukar aldrig vara så otrevliga mot mig. I hur många år som helst har de hämtat mig och alltid varit trevliga. Men den här mannen var något helt annat, säger Ylva.

Enligt Skånetrafikens egen statistik görs uppemot 5 000 serviceresor varje år. Punktligheten är 93 %.

– Det finns inga exakta siffror på resor som aldrig kommer fram, men de är ytterst få skulle jag säga. Vi kommer nu att utreda internt vad som har gått snett i det här fallet, för att kunna lära oss av det, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef på Skånetrafiken, till Ystads Allehanda.

Nu är samma operation uppskjuten till 19 juni. Ylva även har haft andra problem med Region Skånes hanterande av hennes situation. För en månad sedan skickade hon in en ansökan om att kunna ha sin man som ledsagare, men den har hon inte fått svar på.

– Eftersom Hörby kommun har ett system jag inte får grepp om kan min man inte vara min ledsagare. Jag har ansökt och överklagat, eftersom det kostar väldigt mycket pengar för honom. Han hade inte behövt betala för alla resor som görs, han hjälper ju till med allt. Jag är rädd att incidenten kommer göra att man behandlar min ansökan annorlunda, säger Ylva.

Nu hoppas Ylva Weimers att nästa operationsdatum kommer bli det sista. Hon är besviken på Region Skånes agerande i frågan.

– Det är mycket värk och många tabletter i onödan. De kan inte behandla utsatta människor hur som helst, säger Ylva.

Publicerad 07 June 2019 16:05