Spinning är en av aktiviteterna eleverna får ta sig an på morgonkvisten. Cirkelträning, löpning och crossfit är de andra tre.

Spinning är en av aktiviteterna eleverna får ta sig an på morgonkvisten. Cirkelträning, löpning och crossfit är de andra tre. Foto: Anja Degerholm

Här börjar eleverna skoldagen med ett träningspass

"Det ska vara prestationslöst och vi jämför inte eleverna"

ESLÖV.

Varje måndag till torsdag börjar eleverna i årskurs sju och åtta på Norrevångsskolan skoldagen med pulshöjande träning. Tanken är att träningen inte bara ska höja pulsen – utan även studieresultaten.

Morgonträningen började läsåret 2017/2018 med några försökselever från årskurs sju. Det här läsåret kopplades alla sjuor och åttor på samt grundsärskolan.

Varje morgon är det runt 235 elever som under 20 minuter rör på sig så att svetten lackar. De kommer ombytta till Eslövshallen och får varsitt pulsband. Elevernas pulsmätare projiceras på väggen – anonymt – så att de kan se att de kommer upp i tillräckligt hög puls. De får rotera mellan spinning, cirkelträning, löpning och crossfit. Målet är att komma upp i 70 procent av sin maxpuls.

– Att vi mäter det på det sättet gör att alla tränar utifrån sin egen nivå, förklarar idrottsläraren och projektledaren Lisa Jönsson.

Idrottsläraren Lisa Jönsson är projektledare för pulsträningen.

Idrottsläraren Lisa Jönsson är projektledare för pulsträningen. Foto: Anja Degerholm

Idén kommer från USA. Idrottsläraren Paul Zientarski på Naperville Central High i delstaten Illinois upptäckte att studieresultaten höjdes med 40 procent efter att man börjat med pulsträning på skolan. Norrevångsskolan har varit på besök i Naperville och grundarna av metoden har också varit och föreläst för personalen på skolan i Eslöv.

– Det vi jämför med är resultaten från de nationella proven i årskurs 9 och i förlängningen betygen, säger Lisa Jönsson.

Musikläraren Sofie Gottschalk Jansson håller i löppassen varje morgon.

– Det ska vara prestationslöst och vi jämför inte eleverna. Det viktigaste är att eleverna gör sitt bästa – och det gör de verkligen, säger Sofie Gottschalk Jansson.

– Det handlar om att ta ett vuxenansvar och göra det som är bäst för eleverna. Vi brukar säga att de kan tacka oss för sin goda hälsa om några år, säger hon med ett skratt.

Från och med i höst ska hela skolan involveras. Projektet görs tillsammans med grundsärskolan Bredablick som också är med på varje morgonträning. Utöver morgonpassen har eleverna varje vecka tre timmars valfri idrott, med vuxen närvaro, samt ordinarie idrottsundervisning i 100 minuter.

Förutom den pulshöjande träningen jobbar man även med så kallade aktiva idrottsklassrum där det finns pilatesbollar, balansbrädor och möjlighet att stå upp under lektionerna. Man jobbar även med så kallade brain breaks, små pauser för att starta om hjärnan mellan varven.

– Vi ska även skaffa ipadhållare till spinningcyklarna så att man kan trampa medan man läser läxor, gör prov eller har genomgångar, berättar Lisa Jönsson.

Vad tycker eleverna om detta då? Enligt Lisa Jönsson är det blandade reaktioner.

– Vi har gjort enkätundersökningar som visar att även de som inte gillar det förstår varför vi gör det. Det ska bli en rutin, lite som att borsta tänderna på morgonen.

Träningen ska få upp pulsen rejält under de 20 minuterna eleverna är igång.

Träningen ska få upp pulsen rejält under de 20 minuterna eleverna är igång. Foto: Anja Degerholm

Närvaron är hög under morgonpassen och det är ingen som sitter och tittar på, alla är med. Åttondeklassarna Matilda Lindvall och Lova Landén är positiva till projektet.

– Jag tycker att det är bra att få upp pulsen på morgonen, säger Matilda som på fritiden spelar handboll.

Klasskompisen Lova är också aktiv på fritiden inom dans och hon håller med:

– Det känns som att man koncentrerar sig bättre och lär sig mer, säger hon.

My Sandberg jobbar som studie- och yrkesvägledare, men är även utbildad spinninginstruktör och är en av de fyra pulspedagogerna.

My Sandberg jobbar som studie- och yrkesvägledare, men är även utbildad spinninginstruktör och är en av de fyra pulspedagogerna. Foto: Anja Degerholm

Publicerad 16 March 2019 06:00