Henrik Appelskog (till höger) har varit Tom Kristenssons codriver de senaste två åren. De fortsätter samarbetet inför satsningen på junior-VM 2019.

Henrik Appelskog (till höger) har varit Tom Kristenssons codriver de senaste två åren. De fortsätter samarbetet inför satsningen på junior-VM 2019. Foto: Pressbild

Hörbys egen rallykung kör för guld i junior–VM

Tom Kristensson: "Jag hoppar bara ut från stupet"

HÖRBY. För fyra år sedan körde Tom Kristensson, 27 år, rally på hobbynivå hemma i Sverige. Sedan dess har han vunnit Opel Adam Cup i Tyskland och tagit silver i junior–EM. Nu tar han nästa steg i karriären och 2019 kör han för guld i junior–VM.

– Det är en rätt extrem resa, jag har utvecklats otroligt mycket på kort tid. För två–tre år sedan hade jag inte ens kunnat starta den bilen jag kör idag, säger Tom Kristensson som tävlar för SMK Hörby.

Det var efter att han vunnit Volvo Original Cup i Sverige 2015 som han bestämde sig för att börja tävla internationellt.

– För mig handlar det om att hoppa ut för stupet och se vad jag kan lyckas med. Hela rally-Sverige skakar nog på huvudet att jag vågar, säger Tom och fortsätter:

– Men om allt skulle skita sig så vet jag att jag alltid gjort allt jag kunnat. Det är det viktigaste för mig.

Så Tom hoppade över SM och gav sig rätt in i tyska cupen.

– Det var en stor omställning. Att hyra in sig i ett team och lägga lika mycket pengar på en tävling som jag hade i driftsbudget för en hel säsong tidigare.

Första året blev han tvåa i Opel Adam Cup i Tyskland och året efter vann han hela cupen. Vinsten innebar att han blev fabriksförare för Opel under 2018 med ett helt team av personer som hjälpte honom att göra sitt allra bästa bakom ratten.

Hösten 2018 knep Tom och kartläsaren Henrik Appelskog ett silver i junior–EM. Nu väntar alltså ännu ett högre mål – junior–VM, för förare under 29 år.

Satsningen har inneburit hårt slit för Tom Kristensson som till vardags jobbar heltid som projektledare på ett värmepumpsföretag i Sösdala. För att få ihop finansieringen till VM har Tom haft över 70 fysiska möten och 200 telefonsamtal med potentiella sponsorer. Hittills har ett fyrtiotal sponsorer nappat på att stötta rallyförarens väg mot ett VM-guld.

– Att utöka dygnet till 25 eller 26 timmar har länge stått på min önskelista, säger Tom och skrattar.

Rallysatsningen handlar inte bara om pengar och bilar utan även om Tom själv. För fyra år sedan stannade vågen på 136 kilo.

– Det innebar att jag i varje uppförsbacke hade 50 kilo för mycket. Det var inte hållbart. Eftersom jag är väldigt mål- och resultatinriktad bestämde jag mig för att göra något åt saken och nu har jag gått ner 50 kilo, berättar Tom.

Jag klappar mig själv ofta på axeln

Junior–VM avgörs i fem deltävlingar. Samtliga deltagare kör likadana bilar, en framhjulsdriven Ford Fiesta R2 Eco Boost.

Den första deltävlingen är Rally Sweden som körs i Värmland i mitten av februari, Sveriges största återkommande idrottsevenemang.

– Jag har varit uppe tidigare år och tittat på världsstjärnorna som kör Svenska rallyt. Nu ska jag själv köra och det är jag extremt stolt och glad över.

Därefter blir det deltävlingar i Frankrike, Italien och Finland. Säsongen avslutas i Wales där Tom får köra i hjulspåren efter rallylegendarer som Colin McRae.

– Det är något som jag bara kunnat drömma om, jag kan knappt föreställa mig att jag ska tävla där.

Hur hittar du motivationen?

– Jag tror det handlar mycket om min uppväxt, jag är inte född med silversked i munnen. Det har gjort att jag har utvecklat en enorm kämpaglöd. Jag fokuserar på det jag gör bra och klappar mig själv ofta på axeln. Och min mentor Christer "Krabba" Håkansson är ett viktigt bollplank för mig.

– Under de här åren har jag varit med om helt sanslöst galna grejer. Jag har tävlat på Azorerna och Gran Canaria, och fått poliseskort i 120 knyck förbi Colosseum i Rom. Jag försöker att njuta av det – och våga hoppa ut för nya stup.

Publicerad 17 January 2019 06:00