Arkivfoto: Anja Degerholm

Höga betyg för bemötandet hos miljö och bygg

Nöjdkundundersökning görs efter varje kontakt

HÖRBY.

Varje år gör miljö och bygg på Hörby kommun en nöjdkundundersökning. Årets undersökning visar att hela 98 procent av dem som besökt miljö och bygg och 88 procent av dem som haft skriftlig kontakt var nöjda med den hjälp de fick.

Efter kontakt via besök eller skriftligen så skickar miljö och bygg ut en enkel liten nöjdkundundersökning i form av ett vykort med tre frågor. Mätningen ger svar på hur man upplevt kontakten med kommunen direkt i anslutning till sitt ärende. "Bästa inspektören" och "mycket kunnig och professionellt bemötande" är några av omdömena.

Mätningen sträcker sig från januari till augusti 2018 och resultatet blev att 98 procent av dem som besökt miljö och bygg samt 88 procent av dem som haft kontakt skriftligen var nöjda med den hjälp de fått. Under 2017 var motsvarande siffror 93 respektive 88 procent. Svarsfrekvensen i år är 42 procent.

– Vi har jobbat mycket med att förenkla beslutsmallar och liknande så att de ska vara lättillgängliga och lätta att förstå. Det tror jag kan påverka nöjdheten och det är något som vi vill fortsätta arbeta med, säger Jenny Eriksson på miljö och bygg.

Publicerad 09 November 2018 06:00