Att marknadsföra Mittskåne internationellt via sociala medier är ett av syftena med projektet med

Att marknadsföra Mittskåne internationellt via sociala medier är ett av syftena med projektet med "food camps". Foto: Torbjörn Lagerwall

Lyckade "food camps" i Mittskåne

"De var genuint tagna av hur nära vi har till naturen och maten"

MELLANSKÅNE.

I våras skrev Lokaltidningen om hur utländska matälskare skulle upptäcka Mittskånes gastronomiska kvaliteter tillsammans med Michelin-kocken Titti Qvarnström. Pilotprojektet har fallit väl ut och till sommaren är det tänkt att de första betalande gästerna ska komma.

Av
Anja Degerholm

Vid två tillfällen under året, i juni och september, har ett tjugotal inflytelserika personer som researrangörer, bloggare och resejournalister deltagit i "Swedish Food Camp by Mittskåne". De har bott på Nyrups naturhotell, Ellinge slott och Elisefarm. De har nackat hönor, kokat rabarbersaft och haft kräftskiva tillsammans med lokala matproducenter. Och inte minst fikat.

– De flesta hade nog hört talas om begreppet "Swedish fika" innan, men visste nog inte vad det innebar i praktiken, berättar Ann-Charlotte Thörnblad, verksamhetsledare på Mittskåne Utveckling.

Detta var ett uppskattat inslag och resulterade i en och annan bild på kanelbullar och småkakor i sociala medier. Och just att marknadsföra regionen som en matdestination har varit ett viktigt syfte med projektet. Deltagarna har delat bilder och berättelser om skogsutflykter, matlagning över öppen eld och svensk matinspiration som de tar med sig hem, som rabarberchutney eller dillpesto.

– Deltagarna var extremt positiva efteråt. De var genuint tagna av hur nära vi har till naturen och maten, bara en timmes resa från Kastrup, säger Ann-Charlotte Thörnlund.

Andra regioner, som Österlen och Bjärehalvön, har redan välkända varumärken som lockar många besökare. Mittskåne hoppas kunna bli en viktig plats på matkartan och locka den köpstarka gruppen "foodies".

– Det handlar om människor som är benägna att lägga mycket tid och pengar på sitt intresse, och framför allt på unika upplevelser som är förknippade med mat, säger Ann-Charlotte Thörnblad.

Projektet har finansierats med EU-medel via Leader och genomförs tillsammans med Visit Sweden och Tourism in Skåne. Nu ska konceptet, som bytt namn till "Pure Food Camp", bli säljbara paketresor till matintresserade runtom i världen.

– Vi hoppas även att detta kan inspirera entreprenörerna i Mittskåne att upptäcka varandra och samverka ännu mer, säger Ann-Charlotte Thörnblad.

Publicerad 21 December 2017 05:00