Renault Koleos:

Bekväm och prisvärd mellansuv

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. Bilindustrin blir allt mera global och sammanflätad. Ta exempelvis nya Renault Koleos. Den är en mellanstor suv designad av franska Renault, tekniskt utvecklad av japanska Nissan och tillverkas av Renault Samsung i Sydkorea. Globalt så det förslår!

För oss konsumenter är ett sådant samarbete över kontinenter bara till fördel. Renault har ju hygglig snits på designen, och Nissan, som tillika är allianspartner med Renault, har konstruerat terrängbilar och stadsjeepar i många års tid och är expert på området. Och Renault Samsungs fabrik i Sydkorea har kapacitet över och väntar bara på att bygga någon bil som kan exporteras till ett förmånligt lågt pris.

Det tekniska, såsom plattform, framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift och hjulupphängningar, härstammar från nya Nissan X-Trail. På den fyrhjulsdrivna varianten driver normalt bara framhjulen, men börjar de tappa väggreppet leds en allt större del av drivkraften till bakhjulen. Som bäst blir det 50/50 procent uppdelning av drivkraften mellan fram- och bakaxlarna.

Koleos kommer från grekiskan och betyder stor och stark. Bilen ser onekligen stor ut men är måttliga 467 centimeter lång, 184 centimeter bred och 168 centimeter hög. Axelavståndet är 271 centimeter. De vilsamt höga och släta sätena rymmer fem fullvuxna. Bagagerummet mäter 579 liter med de tudelade ryggstöden uppe och 1795 liter med ryggstöden nedfällda.

Vid provkörningen av nya Koleos fick vi möjlighet att köra både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna varianten med 2-liters dieseln och steglös automatlåda, CVT, gav ett robust intryck. Inredningen är gedigen, speciellt i den högsta utrustningsnivån Intense, och man sitter vilsamt högt på de tillräckligt släta framstolarna. Föraren får således en god blick över det som händer framför vagnen. Ratten går lätt vid parkeringsmanövrer, men vändradien är stor varför man måste sicksacka någon gång extra för att komma i och ur trånga utrymmen.

 

Höga dörröppningar ger ett obesvärat insteg och så sitter man vilsamt på den lagom höga och släta förarstolen. Reglagen är välplacerade och instrumenten lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Höga dörröppningar ger ett obesvärat insteg och så sitter man vilsamt på den lagom höga och släta förarstolen. Reglagen är välplacerade och instrumenten lättavlästa. Foto: Ian Maasing

I landsvägsfart går bilen behagligt tyst över grus och lappade vägar. Styrningen är lugn och precis varför den inslagna kursen inte påverkas nämnvärt av vägbanans rännor eller lutningar. Antisladdsystemet ingriper tidigt om man kör över sin förmåga.

Testbilens diesel matchar bra med bilens komfortnivå. Den går utan nämnvärda vibrationer och brumljud genom hela fartregistret upp till god Autobahnfart. Och den har rejäl drivkraft. Vid lagenlig framfart bokförde vi 0,75-0,80 liter per mil.

Den andra bilen var utrustad med samma motor men med fyrhjulsdrift och steglös automatlåda. Framkomligheten på lösa underlag är god tack vare permanent fyrhjulsdrivning och markfrigång på 21 centimeter gör att underredet inte fastnar i första taget. Så behöver man dra ett hästsläp eller en båtvagn på dåliga vägar är fyrhjulsdrift det självklara valet.

Till en början finns två dieselmotorer. Instegsmodellen har en 1,6-liters diesel på 130 hästkrafter och 320 Newtonmeter vid 2000 varv/minut, och den andra med 2-liters motorn och 177 hästkrafter ger 380 Newtonmeter vid samma varvtal. Den mindre motor finns bara med framhjulsdrift och en sexväxlad manuell växellåda alternativt en steglös automat, CVT. Den större finns med framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna bara med automatlåda, den fyrhjulsdrivna både med manuell alternativt automatisk växellåda.

Bilen lanseras i Sverige under september. Priset för instegsmodellen med framhjulsdrift och manuell växellåda startar på konkurrenskraftiga 259 900 kronor. Varianten med större motor, fyrhjulsdrift, manuell växellåda och högsta utrustningsnivån Intense startar på 314 900 kronor. Samma variant men med automatlåda kostar från 329 900 kronor.

Den höga markfrigången och permanenta fyrhjulsdrivningen ger Renault Koleos en god framkomlighet på lösa underlag. Foto: Ian Maasing

Den höga markfrigången och permanenta fyrhjulsdrivningen ger Renault Koleos en god framkomlighet på lösa underlag. Foto: Ian Maasing

Publicerad 05 August 2017 07:00

Lokaltidningen Mellanskånes nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag