Röda tråden:

”Vi har rätt att dirigera trafiken”

Vägtransportledaren Torkel Jönsson om sitt ovanliga yrke

STOCKAMÖLLAN. ?Torkel Jönsson hade egentligen tänkt bli murare, men en allergi satte stopp för de planerna. Istället hamnade han av en slump i åkeribranschen och nu driver han egen transportfirma.
Bland annat är han vägtransportledare och det var just en fråga om detta som Anneli Jönsson skickade med i förra omgången av Röda tråden. Vad gör en vägtransportledare egentligen?
– Vi eskorterar tunga, breda eller långa transporter, berättar Torkel Jönsson.
Tidigare var det polisen som skötte uppdraget, men 2005 ändrades lagen och en ny yrkeskategori såg dagens ljus.
I slutet av 1990-talet drev Torkel Taxi Mellanskåne i Eslöv och fick då en förfrågan av Trollenäs Schakt att köra följebil vid en transport.
– Det blev fler uppdrag och till slut hade jag två rena följebilar. När jag sålde taxibolaget 2006 så behöll jag följebilarna.

I samma veva ?utbildade han sig också till vägtransportledare vid polishögskolan i Stockholm.
– På utbildningen får man lära sig att dirigera trafiken. Det är inte många som känner till att vi har rätt att använda polismans tecken och till exempel stoppa trafiken.
Idag har Torkel totalt tolv bilar i företaget Toys Transporter. Han och hans anställda kör allt ifrån attefallshus till jordbruksmaskiner och spårvagnar. Torkel gör en del uppdrag själv men spenderar den mesta av tiden på kontoret i Stockamöllan.
– Jag jagar nya uppdrag, söker dispenser och rekognoserar vilka vägar vi kan köra. Den närmaste vägen kanske är 20 mil, men ibland måste vi köra 50 mil istället för att göra det på ett så trafiksäkert sätt som möjligt.
Torkel säger ?att trafikklimatet förändrats en hel del under de åren han varit i branschen.
– Det är omkörningar på höger sida och folk som sneddar över gräsmattor. Ibland måste vi spärra av till exempel en korsning men vi försöker att påverka trafiken så lite som möjligt.
Han har även varit med om olyckor. Bland annat blev en av företagets bilar påkörd bakifrån. Ingen blev skadad men bilen fick skrotas.
– Det är inte så kul att ligga bakom en transport som måste köra i 10 km/h uppför en bro och se i backspegeln att det kommer en långtradare i full fart bakom en. Då önskar man att det fanns mer förståelse för vårt jobb.

Skicka vidare

Torkel Jönsson skickar tråden vidare till Paul Nilsson på Trollenäs Schakt med frågan ”Vad driver dig som företagare?”.

Publicerad 12 January 2017 06:00

Lokaltidningen Mellanskånes nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag